resepi orang berpantang...

insyallah...tinggal lagi sebulan je nak sambut new born baby
memandangkan saya jenis berpantang sendiri..sebelum ini pun mak saya jaga seminggu pastu pandai-pandai sendirilah..hihi..:) (saya seorang yg berdikari hahahaha)
thanks lot to mama & encik suami..yg banyak berkorban time tu..
balik kelas je tengah-tengah malam terus encik suami..basuh baju bagai..TQ
so saya..dah ingatkan encik suami.."masa sayang pantang semua lauk pantang jer ek bulih kan??"
hihi..

encik suami tanya lauk apa yang orang pantang makan....??baru je lagi sudah lupe
em....lehlah saya listkan sikit lauk apa yang boleh dimasak nanti disamping
encik suami pun tak boring nak makan eks.. :)

lauk
a. singgang/pindang ikan tenggiri/ikan merah/ikan selar kuning
b. sup ikan merah
c. sup ayam plus kentang
d. ayam goreng madu tak payah letak kicap ye.
e. ikan siakap/ikan merah masak kukus halfcook tu leh letak sayur bla..bla ye
f. ikan cencaru bakar
g. selar/ikan merah masak halia+lada hitam+air asam
h. sup bebola ayam

sayur
a. sayur bayam
b. sayur sawi
c. sayur kucai (wajib)
d. ulam raja
e. sayur campur

buah-buahan
a. buah lai
b. buah epal
c. kiwi
d. anggur

dried fruit
a. kurma
b. prune
c. kismis

kebetulan belacan di rumah sudah kehabisan stok..bagus lah bagi orang yang berpantang...
aduh..tak leh makan tanpa belacan..
satu info yang nak share .. jangan makan ikan masin masa pantang ye itu akan mengakibat kan darah nifas berbau,,info diambil daripada pembacaan..ditenet.

saya memang dah tak sabar..maklumlah..3bulan cuti bersalin..
boleh rehat secukupnya...alhamdulillah. :)

Comments

Popular posts from this blog

CERITA SUNAT CLAMP

gentle birth dengan dr zana zalinda.

cooling tower overflow