sOlid FoOd..

ramai jugak yang mintak inbox cam mana nak buat soLid foOd.
hihi tak der lah ramai mana pun..
tapi
entry nie..untuk reminder diri sendiri jugak..
haha..ada lagi ker??
belum..lagi..rezeki tu Allah yang tentukan..:)

untuk 6 bulan pertama
aku buat puree untuk nurfaris..
puree tu..tak kira lah
pisang,betik,apple,carrot..
semua pun boleh..
blande dengan EBM..

 carrot + ebm..
 selalunya aku prepare banyak..cukup untuk 3 hari
masuk dalam freezer..(beku)
sebelum kasi kan pengasuh..
cairkan dulu ek..
supaya senang pengasuh masuk terus kat warmer..:)

 nie bila faris dah masuk 7-8 bulan..
moi blander,
letak ayam,carrot,broccoli,sawi,udang,ikan bilis,kentang
terpulang apa yang ada kat dapur
pastikan tiada perasa tambahan :0
masak extra pasal..aisyah pun suka makan jugak moi ni
walaupun takdak garam

 ini perisa udang..kot..hihi

 kalau rajin..siap-siap terus bahan..sebab bubur nie
aku prepare hari-hari lepas balik kerja
in case rasa cam malas sikit nak masak esok
aku masak lebih sikit..
yang lebih tu aku masuk dalam freezer..
still ok..tapi tak digalakkan sangat buat cam tu,,

 ini perisa ayam+sawi+kentang
 ini perisa ayam+carrot
ini pulak travel pack..
ini dalam kaedah nak jalan jauh-jauh..
hihi maklumlah suka cuti-cuti malaysia.....
masuk jer puree nie dalam cooler bag..
sampai kat destinasi percutian ..masuk dalam peti ais..
so bila diperlukan..rendam dlm air panas @ pakai warmer..
cepat dan mudah..




ayam+carrot


ini pulak moi..setelah faris 10 bulan..
tak yah blander dah..
walaupun takdak gigi lagi...
ok jer nurfaris kunyah..hihihi..
mama aku dah bising "takyah dok blander dah"
...........................................

Comments

Popular posts from this blog

CERITA SUNAT CLAMP

gentle birth dengan dr zana zalinda.

cooling tower overflow